Hvorfor historiefortelling?

In Marketing, Tekst by nwisthLeave a Comment

Historiefortelling, eller Storytelling på Norges språk nummer 2, er noe som snakkes mye om, helt fra tradisjonelle medier til selskaper som ønsker å selge sine produkter. Mange av oss er lite interesserte i å bli fortalt hvilke produkter vi burde kjøpe og ren produktpresentasjon er noe vi ofte ignorerer. Men en godt fortalt historie utløser en helt annen reaksjon og interesse fra ditt publikum.

Den gang jeg ikke visste hva historiefortelling kunne bety.

I 2001 var jeg på Island for å presentere Ciscos IP-telefoni løsning for SMB markedet. IP-telefoni var den gang ganske så nytt, så det var enkelt å få til et møte med IT-avdelingen i en av Islands banker. Spesielt siden Cisco akkurat hadde vunnet en stor avtale med Landspítali, Islands svar på Rikshospitalet, og vi hadde fått god presse rundt sykehusets valg. Jeg dro på møtet med en killer presentasjon som var edgy, superspennende og inneholdt produkter jeg var hellig overbevist om at denne kunden ville få enorm verdi ut av. Så tenkte jeg selv i hvert fall. Inn på møterommet sitter 2 stykk fra banken, en av dem med ansvar for nettverk og den andre med tilsvarende ansvar for telefoni.

Lasta opp med fakta la jeg ut om hvor fine produktene fra Cisco var og så med økende uro at begge to ble mer og mer distansert og fraværende. Etter å ha dratt dem gjennom presentasjonen så var planen min at vi skulle diskutere hvordan de kunne dra nytte av alle disse fjonge produktene, men slik gikk det ikke. De takket høflig for møtet og informasjon mens de viste meg ut. En klassisk “Ikke ring oss, vi ringer deg” type situasjon.

Det kan finnes mange grunner til at en kunde kobler ut i en slik setting. Jeg og den lokale Cisco partneren kom frem til at de ikke var modne for IP-telefoni eller en annen tilsvarende unnskyldning for at vi ikke lykkes med salgspitchen vår. Det var først mange år senere at jeg forstod hva jeg hadde manglet. Rett og slett en god historie som ville illustrert hvordan IP-telefoni fra Cisco kunne forandret bankens hverdag i årene som kom.

Genuine historier bygger interesse og forbindelse.

Paul Zak har gjort forskning på hvordan en historie påvirker hjernen og påvist at en godt fortalt historie direkte påvirker hjernekjemien til å utløse cortisol, som fokuserer vår oppmerksomhet og oxytocin, som forsterker vår egenskap til å bry oss, føle forbindelse og empati. Oxytocin er ofte kjent som “kosehormonet”.

Jeg så nylig en helt fantastisk reklame fra Google India. Både min sjef og jeg ble lettere gråtkvalte ved filmens slutt, på en veldig god måte. “Kosehormonene” våre ble 100% aktivert gjennom historien som filmen fortalte. Den var rørende, positiv og filmen demonstrerte masse av hva Google kan tilby gjennom sine tjenester. Alt sammen som en helt naturlig del av historien de fortalte og dermed kunne Google demonstrere hvordan produktene deres kan endre livet til folk.

I 2015 ba HP Inc oss i NEW Productions om å komme på et møte for å diskutere tjenesten “HP Device as a Service”. De fortalte oss tjenestebeskrivelsen gjennom en veldig faktabasert brief. Vi hadde lyst til å fortelle en historie om dette og foreslo en animasjonsfilm som på en morsom måte illustrerte hva tjenesten dekket, og hvordan den ville være med på å forbedre livet til partnere og kunder av HP Inc. Animasjonsfilmen synes vi selv ble riktig bra og det syntes HP også. Se selv hva du synes under.

Avslutningsvis

Av og til kan det være veldig krevende å sette av tiden man trenger for å bygge opp en god historie. Ofte er det lettest å ty til fakta når man skal presentere sitt firma, tjeneste eller produkt. Får man til å fortelle historien med en gang så er det fantastisk. Rett og slett glimrende! Da kan man være stolt av seg selv. Men for mange er det ikke slik. De første gangene man driver med historiefortelling kan det føles direkte naturstridig. Da kan det være en veldig god ide å ta kontakt med noen som forstår hvilken hjelp du trenger.

Som oss for eksempel. 🙂